עסק שמציע ללקוחותיו מוצר איכותי וייחודי נהנה משם טוב ומוניטין גבוהים. על-מנת להפיק מהם את המקסימום, עליו להבטיח שאף עסק אחר לא יוכל להציע לציבור הרחב מוצר בעל שם דומה למוצרים שלו, או מוצרים שכוללים לוגו מאוד דומה ועלולים להטעות את הלקוחות כך שהם יתפתו לרכוש אותם ולא את המוצר המקורי והאיכותי. הדרך לשמירה על הנכס המסחרי החשוב היא באמצעות רישום סימן מסחר – תהליך שיש לבצע באופן מוקפד על-מנת אכן לזכות בהגנה יקרת הערך.
מהו רישום סימן מסחר?
רישום סימן מסחר – תהליך שחשוב לדעת כי הוא כרוך בתשלום אגרת רישום סימן מסחר שגובהה נקבע ע”י המדינה – הוא למעשה מתן תוקף חוקי ומשפטי לעסק מסוים על סימנים שרלוונטיים לפעילות העסקית שלו.
סימן מסחר עשוי להיות מילה או מלים (למשל “קוקה קולה” – אף יצרן משקאות לא רשאי להציע לציבור משקה שזהו שמו), אלמנט גרפי (דוגמה טובה היא הסמל של נייקי – אף יצרן נעליים או בגדים אחר לא רשאי להשתמש בסימן של ה-V המעוגלת והמוארכת כדי לשווק את תוצרתו, שכן הדבר עלול להטעות את הציבור כאילו מדובר במוצר של החברה האמריקאית המוכרת) או שילוב כזה או אחר של טקסט וגרפיקה.
הגוף שאחראי על הרישום הוא אגף הפטנטים שבמשרד המשפטים, וכאמור כדי להגן על הסימן, ועל המוניטין שאצור למעשה בתוכו, יש לשלם אגרת רישום סימן מסחר – השקעה כדאית מאוד בעידן התחרותי שבו אנחנו חיים וכשבידול מהמתחרים הינו צעד עסקי הכרחי.
מה עוד חשוב לדעת על רישום סימני מסחר?
הגוף שבוחן את הבקשות השונות לרישום סימני המסחר הוא כאמור אגף הפטנטים. הבדיקה היסודית כוללת מספר מרכיבים, ונועדה למנוע התנגשות עם סימני מסחר שכבר קיימים. בנוסף נבחנת בקשת רישום סימן מסחר בהיבט של היותה ספציפית לעסק שמבקש להכתיר צירוף מלים או סימן מסוים כ”סימן מסחר” שלאחרים אסור להשתמש בו. כך למשל סביר להניח שבקשה לרשום את הביטוי “נעליים יפות” כסימן מסחר תידחה שכן מדובר בצירוף מילים כללי.
עוד כדאי לדעת כי נכון לשנת 2017 גובה אגרת רישום סימן מסחר הוא 1,601 ₪ וכי סימן מסחר תקף ל-10 שנים ולאחר מכן יש להגיש בקשה לחידוש הרישום.